Help, de kantoorwerker is ondervoed!

Door Eline

Dat gezonde voeding en voldoende beweging de hoofdbestanddelen van een verantwoorde levensstijl zijn is ondertussen algemeen bekend. Dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, ook. Met name de zittende kantoorwerkers zijn de klos. De mens is niet gemaakt om het grootste gedeelte van de dag te zitten. Helaas is er nog nooit iemand buiten adem geraakt van diep nadenken met als bijgevolg dat het energieverbruik aan alle kanten schort.

Lege calorieën

Om nog maar niet te spreken over jarige collega’s die trakteren met taart, geurende snacks in de kantine, de frisdrankautomaat die in de middag verleidelijk staat te glimmen en de droppot van de afdeling. De kans dat je op kantoor meer binnenkrijgt dan je verbruikt is heel groot. De verleidingen op kantoor zijn eindeloos. Helaas zitten al die lekkernijen boordevol vet en suiker en bevatten ze nauwelijks voedingsstoffen.

Steeds dikker tot aan het pensioen

Je hebt het niet in de gaten maar als je kantoordieet bestaat uit een graai uit de snoeppot, die kwarkpunt van de jarige job en de bammetjes van thuis dan is de kans heel groot dat je onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Voordat je het weet verlaat je keer op keer je werkplek volgegeten en zonder een stap te veel te zetten. Dik en ondervoed, het kan je als kantoorwerker in no-time overkomen.

Hoe blijf je gezond in een dikmakende kantoorjungle?

In de praktijk blijkt het heel moeilijk te zijn om niet teveel te eten maar wél alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Ons lichaam heeft vitamines, mineralen en andere micronutriënten nodig om bestand te zijn tegen schadelijke stoffen, gezond te blijven en goed te functioneren. Deze micronutriënten zijn rijkelijk aanwezig in groenten, fruit, bonen, ei, granen, zaden en noten. Een gezonde lunch op kantoor is de ideale maaltijd om ervoor te zorgen dat je voldoende van deze belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wist je dat een groot bord met een groene salade minder calorierijk is dan die ene boterham met kaas?

 

Hé kantoortijger, eet als een konijn!

Kies voor een lunch met veel groenten als basis. Al dat groen bevat goede voedingsstoffen en tegelijkertijd weinig calorieën. Omdat wij kantoortijgers niet veel energie verbruiken hebben we maar weinig calorierijk voedsel nodig. En dan is het niet gemakkelijk om toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat lukt eigenlijk alleen als je basisvoedsel bestaat uit gezonde producten. Zorg er daarom voor dat groenten de basis vormen van de lunch, aangevuld met een volkoren graanproduct, noten of zaden. Neem een (groente)soepje en wat fruit tussendoor en het belangrijkste… zet de taart uit het zicht!

“Mijn ideale kantoorlunch is een salade met bietjes en geitenkaas, een volkoren boterham met humus en een kopje soep” – Eline van Muilwijk

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Neem contact met ons op

Doorzoek de website